Snelle bussen van IJburg naar Weesp en Zuidoost
Het aantal bewoners op IJburg neemt de komende jaren flink toe. Met 2 extra uitstootvrije, supersnelle busverbindingen en aanvullende maatregelen voor tram 26 zorgen we ervoor dat IJburg bereikbaar blijft. Het gaat om 2 Hoogwaardige Openbaar Vervoer (HOV)-buslijnen. De een gaat naar Weesp, waar mensen goed kunnen overstappen op vervoer naar onder andere Almere, Amersfoort en Utrecht. De andere buslijn gaat naar station Amsterdam Bijlmer ArenA, via station Gaasperplas. Ook aan tramlijn 26 verbeteren we het nodige.
Voor beide HOV-buslijnen heeft het Rijk in totaal 8,75 miljoen euro ter beschikking gesteld. De Vervoerregio Amsterdam legt per buslijn 1,8 miljoen euro bij.
Nieuwe busverbindingen
IJburg – Weesp: Deze regelmatige en betrouwbare busverbinding tussen IJburg en Weesp biedt via het treinstation Weesp een snelle overstap naar onder andere Almere, Amersfoort en Utrecht.
IJburg – Gaasperplas – Amsterdam Bijlmer ArenA: Deze bus naar Amsterdam Bijlmer ArenA zorgt voor een kortere reistijd naar Amsterdam Zuidoost, Amstelveen, Utrecht, Schiphol en Den Haag. De busverbinding is ook belangrijk voor de nieuwe gebiedsontwikkeling.
Beide bussen zorgen ervoor dat de druk op tram 26 (IJtram) afneemt. We verwachten dat in 2038 dagelijks 16.500 reizigers gebruikmaken van de nieuwe buslijnen.
Planning buslijnen
Als alles loopt zoals gepland, rijdt de HOV-bus naar Amsterdam Bijlmer ArenA vanaf eind 2024, en de HOV-bus naar Weesp vanaf eind 2025.
Maatregelen tram 26
We verbeteren de bereikbaarheid van de tramhalte Zuiderzeeweg en maken de halte groter. Daarnaast vergroten we de opstelruimte bij de voetgangersoversteek en verbeteren we de verkeersveiligheid. Deze maatregelen zijn nodig omdat Hogeschool Inholland in 2024 een vestiging op IJburg opent, en het Montessori Lyceum Amsterdam (MLA) in 2025 in de Sluisbuurt. De scholen zullen zorgen voor meer ov-reizigers. Met deze maatregelen kan tram 26 meer reizigers aan.
Verbeteren doorstroming IJburglaan
In de toekomst gaan we met project Cruciale Mijl IJburglaan de doorstroming op de IJburglaan verbeteren. Dit is een oplossing waarbij de IJburglaan bij voorkeur een stadsplein krijgt met meer ruimte om te verblijven en meer ruimte voor openbaar vervoer. Daaronder komt een korte onderdoorgang voor doorgaand autoverkeer. We verwachten dat we in het voorjaar van 2024 met de uitvoering van de maatregelen aan de tramhalte van lijn 26 kunnen starten.